Toppa din gröt med något riktigt gott och nyttigt

Gröt topping utan sockerGröt är både gott och nyttigt. Med rätt sorts topping blir den ännu godare och ännu nyttigare. Den här gröten är toppad med keso (för lite extra proteiner) och en söt, mogen banan.
Vill du variera gröten så kolla här för goda grötrecept.

Börja med att blanda i ett par skedar från receptet Perfekta antioxidant bra mage blandning för att få i dig fibrer och antioxidanter.

Osötade smaksättare:

  • Hacka torkad frukt som aprikoser, fikon, dadlar och koka med gröten
  • Salsa gjord av färsk mango och färska hallon
  • Använd torkade bär som blåbär, gojibär och tranbär
  • Hacka ett äpple eller päron fint och koka det mjukt med gröten
  • Äpplemos, päronmos eller plommonmos
  • Färska bär som blåbär, hallon, jordgubbar, björnbär och vinbär
  • Hacka en söt frukt som banan, ananas eller en söt nektarin
  • Hackade nötter: hasselnötter, pekannötter, pistagenötter, pumpafrön och valnötter eller mandel
  • Riven kokos, eller kokosflagor
  • Kryddor: Kanel, kardemumma, ingefära, muskotnöt och vaniljpulver
  • Blåbärspulver
  • En stor sked mandelsmör och en liten sked honung

T ex riven kokos, kardemumma, ingefära och muskot är en intressant kryddkombination.

För lite mer protein:

  • 2 msk keso

Sötade smaksättare:

  • Sylter och kompotter av alla slag. Lingon, blåbär och hallonsylt till exempel
  • Honung och kanel
  • Råsocker och kakao
  • Lönnsirap

AtMerVegetariskt.se

–3 BÖCKER I 1 —
Vegetarisk Nybörjarmat – 10 snabba rätter, 10 lättlagade recept och 10 matiga soppor:

Vegetarisk nybörjarmat

”Att komma igång med vegetarisk matlagning är inte svårt, bara man vet var man ska börja. Den här boken ger dig verktygen du behöver för att äta mer vegetarisk mat. Lättlagat och gott helt enkelt.”

Kanske du funderat ett tag på att bli vegetarian, eller bara äta vegetarisk mat lite oftare. Kanske du har provat en del redan? “Vegetarisk Nybörjarmat – 10 snabba rätter, 10 lättlagade recept och 10 matiga soppor” ger dig en bra start för att testa vidare. 10 recept när det är svårt att få tiden att räcka till, 10 vardagsrecept som underlättar i vardagspusslet och 10 matiga soppor som mättar. Alla recept har en dos mindfulness inbakat så att du kan få in lite lugn i vardagen.

3-i-1: Den här boken är “Vegetarisk vardagsmat”, “Vegetarisk snabbmat” och “Vegetariska soppor” allt i ett, så har du redan köpt de andra tre så har du redan allt du behöver!

E-bok (pdf format) – 69 kr:

AtMerVegetariskt.se

4 thoughts on “Toppa din gröt med något riktigt gott och nyttigt”

  1. @Mary: Ja, det stämmer, man får köpa Keso utan löpe om den ska vara riktig vegetarisk keso. Det gäller även när man använder ost, då får man handla ost utan löpe, då är det riktig vegetarisk ost.

  2. Keso/cottage cheese innehåller LÖPE vilket INTE är vegetariskt. Finns dock minst en veg.variant och det är Lindahls cottage cheese.

Comments are closed.

%d bloggers like this: