Grundläggande juicing – baskunskaper i juicepressning

coleslaw juice vitkål äpple ingefäraJuicepressning är lätt att komma igång med. Allt du behöver göra är att ta dina favoritgrönsaker och köra dem genom en juicepress och så är du klar. Det råder ingen tvekan om att äta mer frukt och grönsaker är bra för dig. Det finns otaliga studier som bevisar detta. Juicepressning är en lätt metod för att öka intaget.

Jag var skeptisk till juicepressning till en början. Det enda jag kunde tänka på var tomatjuice, och jag ogillar verkligen kall tomatjuice. Men, jag älskar grönsaker och grönsaksjuicer är precis som att “dricka en sallad”. De smakar verkligen bra. Testa själv!

Kommer juice fixa alla mina hälsoproblem?

Det finns en del litteratur som förespråkar att juicepressning och juicefasta kommer att bota dig från allt från diabetes till cancer, dålig syn och allt däremellan. Detta kan mycket väl vara sant, men det finns inga vetenskapliga bevis som stöjder detta. Om du har dålig hälsa använd grönsaksjuicer som ett komplement till en bra kost, inte som medicin för en sjukdom. Du behöver inte gå på en juicefasta för att börja med grönsaksjuicer heller, bara lägga till några grönsaksjuicer till din vanliga diet – då blir det mindre plats kvar för onyttigheter.

Näringsämnen

Teorin bakom grönsaksjuicer är att fiber och allt annat som är svårt att smälta tas bort så att kroppen lättare och snabbare kan absorbera näringsämnen. Du kan också radikalt öka mängden grönsaker du konsumerar och “flöda din kropp” med vitaminer. Att äta 5 morötter eller en halv kålhuvud tar en god stund, men ett glas morot- eller kåljuice kan drickas på en minut eller två.

Juice eller smoothie?

En juice består av saften som pressas ur grönsakerna. En smootie innehåller alla delar av frukten, både juice, skal och fruktkött.

Skillnaden i innehållet mellan juicer och smoothies är fibrerna. Det finns olösliga fibrer som formas till en massa i en smoothie och konsumeras. Därför är smoothies tjockare. En juicepress kommer skjuter ut de olösliga fibrerna till skräpkorgen och behåller bara de lösliga fibrerna.

För att spara tid gör juicer för 2-3 dagar framåt. Juicen förlorar näring över tid, men det är en mycket långsam process. Du kan lagra din juice i en lufttät behållare i kylen i 2-3 dagar.

Kan juicepressning vara dåligt?

Vissa artiklar uppger att juice är dåligt för hälsan. Ett argument för detta är att genom pressning du har möjlighet att konsumera stora mängder frukt på mycket kort tid och frukt innehåller mycket fruktsocker. Ett annat är att pressning tar bort fiber som är bra för matsmältningssystemet (se fotnot 1).

Ytterligare ett argument är att vissa vitaminer och viktiga antioxidanter försvinner när man pressar grönsakerna, eftersom de finns i fibrerna. Många andra artiklar hävdar motsatsen, så den slutliga domen är inte fastställd ännu..

En lösning på detta är förstås att göra smoothies av frukter för att få med alla fibrer, pressa grönsaker och även att använda “grönsaksrenset” som blir över till matlagning.

Go eko

Eftersom du redan pressar juice eller funderar på att göra det så antar jag att du är medveten om din hälsa. Om du har råd, köp ekologiska råvaror för att undvika kemikalier och besprutningsmedel. Försök också att köpa produkter som odlas lokalt, eftersom långa transporter innebär att livsmedel har lagrats under en längre tid. Vitaminer kan försvinna och det är också bättre för miljön inte att skicka grejer runt i hela världen.

Vad du behöver

Du behöver en juicepress. Inte en mixer eller blender eller matberedare. En mixer kommer att hacka och mosa grönsaker och göra en grötig massa och är jättebra för smoothies! En juicepress kommer att göra juice.
Med en mixer kan du göra smaskiga smoothies, men du kan inte göra juice, tro mig jag har försökt göra juice med en mixer och pressa massan genom en sil. Det tar lång tid och det funkar inte bra.

Olika typer av juicepressar

När du köper en juicepress måste du naturligtvis fundera över hur mycket pengar du vill spendera, men också leta efter en juicepress som är lätt att rengöra. Pressar du ofta kanske du inte vill lägga massor med tid på rengöring. Det finns ett par olika typer av juicepressar:

Råsaftcentrifug – centrifugal juicepressar

Det här är den vanligaste juicepressen. Den har knivar som skär grönsakerna och därefter separerar juicen genom att snurra massan mycket snabbt vid höga rpm (rotationer per minut). Man kan köpa en billig, men se till att den gör jobbet. Om massan kommer ut blöt, då juicen inte separerats ordentligt. Den här typen har oftast en stor ränna som gör det enkelt att snabbt lägga i stora bitar grönsaker och de är oftast ganska lätta att rengöra. Argumentet mot den här typen är att en masticerande juicer är bättre på att utvinna näringsämnen. (Jag har inte sett några vetenskapliga bevis för detta.) Juicen kommer ut med lite mer skum än i en masticating juicepress.

omega juicepressMasticerande Juicepress

Denna juicepress pressar grönsakerna långsamt med låga rpm (rotationer per minut) och kommer genom att pressa, krossa och mosa grönsakerna tvinga dem genom en sil. Fördelarna med detta är att den inte värmer juicen och förstör näringsämnen. Det är också lättare att pressa spenat och vetegräs än i en centrifugalpress. De är dyrare än råsaftcentrifuger, vissa tar lite längre tid att rengöra och vissa har en mindre ränna så du måste skära grönsakerna i mindre bitar.

Det finns också dyrare och mer avancerade juicers på marknaden, men dessa är oftast för professionellt bruk.

Äta dina frukter och dricka dina grönsaker

Min egen personliga preferens är att pressa grönsaker, eftersom de är svårare att bryta ner än frukt, och att göra smoothies från frukt och bär eftersom stora delar av de vitaminer som finns sitter i skalet, och detta åker med ner i smoothin. Smoothies innehåller många bra vitaminer, så drick det också! Börja med att kolla in dessa smoothie recept:
AtMerVegetariskt.se/?s=smoothie&submit=Search
för inspiration. De enda grönsaker jag inte skulle pressa är avokado, de är goda i smoothies och ger en krämig konsistens.

Vissa artiklar hävdar också att man inte ska blanda frukt och grönsaker eftersom juicen kommer börja fermentera i magen. Den enda frukt som ska blandas med grönsaker är äpplen, citroner, lime och kanske apelsin.

Det finns ingen anledning att ta bort skalet när man pressar grönsaker. Bara skölj frukt och borsta grönsaker med en hård borste för att avlägsna alla jord. Jag brukar skära bort den gröna toppen från morötter och liknande grönsaker och ta bort äpplekärnor. Det är allt.

Komma igång

Så, nu är det inget som kan stoppa dig. Skaffa en juicepress. Börja med en billigare för att testa om du verkligen gillar pressning. Om du sedan bestämmer dig för att juicepressning är en del av ditt liv, så är det värt att investera i en dyrare modell. Pressa grönsaker du gillar och drick dem.
Börja här: AtMerVegetariskt.se/category/vegetariska-recept/recept-juicer-och-rasaft/ för inspiration och när du blir mer självsäker, gå vidare och experimentera själv och hitta fler recept. Det finns gott om recept. Bara testa några, oftast smakar de bra!

Massan som blir över i en juicepress kan man laga mat medVad ska man göra med massan som blir över?

Spenderar man mycket pengar på kravodlade grönsaker så vill man kanske inte slänga hälften i soporna. I alla fall tänker jag så. Så, för varje juicerecept försöker jag hitta ett matrecept där man kan använda massan. Massan som blir över när man pressar kan användas för att göra soppor tjockare, som fyllning i paj, att baka med eller göra vegoburgare. Du behöver inte kasta bort någonting!

Lycka till!

Fotnnot 1: Telegraph.co.uk/news/health/10293417/Health-myth-of-the-juicing-craze.htm
AtMerVegetariskt.se

Vegetariska soppor – 10 mättande soppor

Vegetariska soppor - 10 mättande soppor

Att göra vegetariska soppor är inte så svårt. Men, att få dem att bli en mättande måltid kan vara en utmaning. “Vegetariska soppor” innehåller 10 recept på mättande soppor, alla lättlagade och nyttiga. För att alla ska kunna få i sig tillräckligt med protein, så följer det med ett extra recept på ett proteinrikt bröd. Och för din själ och hjärna finns det även mindfulness inbakat i varje recept. Recept som ingår:

  • Borlottibönsoppa med persilja
  • Klassisk linssoppa
  • Linssoppa med kokosmjölk och ingefära
  • Blomkålssoppa med purjolök och timjan
  • Grön ärtsoppa med pepparrotskräm
  • Pumpasoppa – halloweensoppan nummer ett!
  • Jordärtskockssoppa med svamp – en höstvärmare
  • 2-i-1 recept: Rostade grönsaker på sidan och höstig grönsakssoppa
  • Grönkålsoppa med ägg
  • Lyxig broccolisoppa med fetaost och hasselnötter
  • + 1 extra recept:  Proteinbröd med massor av frön

E-bok (pdf format) – 39 kr:

Tryckt bok:
Hos Amazon.com och Amazon.co.uk.

AtMerVegetariskt.se