GI tabell för spannmål och socker

Ska man välja ris eller matvete? Bulgur eller quinoa? Äter man enligt GI principen finns det mycket att hålla ordning på. Den här tabellen är GI värden sammanställda från diverse GI författare.

Pasta, soja (GI värde: 29)
Potatis, kall (GI värde: 30)
Quinoa (GI värde: 34)
Bovete (GI värde: 38 / 55)
Pasta, fullkorn (GI värde: 38 / 40)
Pasta med ägg (GI värde: 40-50)
Pasta, vit (GI värde: 41)
Makaroner (GI värde: 47)
Bulgur, hel (GI värde: 48)
Bulgur, delad (GI värde: 48)
Pasta med durumvete (GI värde: 49)
Mathavre (GI värde: 50)
Matvete (GI värde: 50)
Kornris (GI värde: 50)
Ris, fullkorn (GI värde: 50)
Ris, Avorio (GI värde: 50)
Nudlar (GI värde: 57)
Ris, Basmati (GI värde: 58)
Ris, råris (GI värde: 59)
Nudlar, ris (GI värde: 61)
Fullkornsbröd, osötat – med vetemjöl (GI värde: 64)
Couscous (GI värde: 65)
Couscous, fullkorn (GI värde: 60)
Ris, vitt (GI värde: 71)
Ris, snabbris (GI värde: 93)
Potatis, bakad (GI värde: 98)

Har ni fler eller annorlunda värden så kommentera GÄRNA så lägger jag till dem i listan!
AtMerVegetariskt.se

–3 BÖCKER I 1 —
Vegetarisk Nybörjarmat – 10 snabba rätter, 10 lättlagade recept och 10 matiga soppor:

Vegetarisk nybörjarmat

”Att komma igång med vegetarisk matlagning är inte svårt, bara man vet var man ska börja. Den här boken ger dig verktygen du behöver för att äta mer vegetarisk mat. Lättlagat och gott helt enkelt.”

Kanske du funderat ett tag på att bli vegetarian, eller bara äta vegetarisk mat lite oftare. Kanske du har provat en del redan? “Vegetarisk Nybörjarmat – 10 snabba rätter, 10 lättlagade recept och 10 matiga soppor” ger dig en bra start för att testa vidare. 10 recept när det är svårt att få tiden att räcka till, 10 vardagsrecept som underlättar i vardagspusslet och 10 matiga soppor som mättar. Alla recept har en dos mindfulness inbakat så att du kan få in lite lugn i vardagen.

3-i-1: Den här boken är “Vegetarisk vardagsmat”, “Vegetarisk snabbmat” och “Vegetariska soppor” allt i ett, så har du redan köpt de andra tre så har du redan allt du behöver!

E-bok (pdf format) – 69 kr:

AtMerVegetariskt.se