Genväg till vitaminkick: Groddar. Gott. Och lätt. Och nyttigt.

grodda gröna linserAtt odla sina egna groddar är lätt, och betydligt billigare än att köpa ett färdigt paket i affären. Man behöver inte köpa någon speciellt heller, en vanlig burk funkar bra. Man kan grodda alla möjliga slags frön – men använd alltid ekologiska, de groddar mycket bättre. Det här är en början, sen är det bara att experimentera själv. Solrosfrön, mungbönor, kikärtor och alfalfafrön är mina favoriter.

Prylar man behöver

  • 1 glasburk
  • 1 gummisnodd
  • 1 tygbit, gärna nät
  • Bönor eller frön

Hur man groddar

  1. Skölj och blötlägg bönor eller frön över natten, ungefär 8 timmar, tiderna kan variera lite – se varje böna eller frö nedan.
  2. Skölj noga och lägg i en glasburk. Sätt fast tygbiten som lock med gummisnodden och vänd burken upp och ned. Ställ den på en mörk plats, t ex ett skafferi.
  3. Skölj 2 gånger per dag.
  4. När groddarna har växt till sig lite kan man ställa dem på fönsterbänken så att de får lite ljus.
  5. Förvara färdiga groddar i kylen. De flesta håller 3-5 dagar.

grodda akukibönorGrodda Adukibönor

Blötlägg i ca 12 timmar.
Groddar efter 4 dagar.
Kan ätas ca 2 dagar efter groddning.
Lite tråkigt att grodda. De tar tid och resultatet är bara en liten svans. De smakar även lite torrt.

grodda alfalfafrönGrodda Alfalfafrön

Blötlägg i ca 8 timmar.
Groddar efter ca 4 dagar.
Kan ätas ca 4 dagar efter groddning.
Alfalfafrön tar ett par dagar innan de är klara, men de håller också lite längre. Jättegoda både i sallader och på mackan. Riktigt kul att grodda!

grodda bockhornsklöverGrodda Bockhornsklöverfrön

Blötlägg i ca 8 timmar.
Groddar efter 2 dagar.
Kan ätas ca 4 dagar efter groddning.
Har en ganska besk smak, men fröna blir mjuka och friska. Sparar man dem längre än 4 dagar blir de lite bittra i smaken. Påminner om anis eller lakrits.

grodda kikärtorGrodda Kikärtor

Blötlägg i ca 12 timmar.
Groddar efter 2-3 dagar.
Kan ätas ca 5-6 dagar efter groddning.
Smakar nötigt och friskt. Gott!

Grodda Linfrön

Groddade inte alls. Blev bara “slemmiga”.

grodda gröna linserGrodda Linser, gröna

Blötlägg i ca 8 timmar.
Groddar efter 2-3 dagar.
Kan ätas ca 5 dagar efter groddning.
Smakar något mjöligt men fräscht. En favorit!

Grodda Linser, röda

Groddade inte alls trots att jag använde ekologiska linser.

grodda mungbönorGrodda Mungbönor

Blötlägg i ca 12 timmar.
Groddar efter 1 dag.
Kan ätas ca 1-2 dagar efter groddning.
Mungbönor groddar fort, men blir också gamla fort – efter bara någon dag, så grodda inte för mycket i taget. De är goda!

Grodda Psylliumfrön

Groddade inte, blev bara gelé.

Grodda Sesamfrön, oskalade

Groddade inte alls.

grodda solrosfrönGrodda Solrosfrön

Blötlägg i ca 2 timmar.
Groddar efter 3 dagar.
Kan ätas ca 4 dagar efter groddning.
I en glasburk blir solrosfrögroddar lite rörigt, det är skalrester, blad och stjälkar om vartannat, grodda hellre på ett fuktigt papper efter blötläggningen. Väldigt goda groddar.

Det här listan är bara en början, prova även att grodda bovete, chiafrön, kamutvete, mathavre, matvete, quinoa och andra saker du hittar i skafferiet.

AtMerVegetariskt.se

–3 BÖCKER I 1 —
Vegetarisk Nybörjarmat – 10 snabba rätter, 10 lättlagade recept och 10 matiga soppor:

Vegetarisk nybörjarmat

”Att komma igång med vegetarisk matlagning är inte svårt, bara man vet var man ska börja. Den här boken ger dig verktygen du behöver för att äta mer vegetarisk mat. Lättlagat och gott helt enkelt.”

Kanske du funderat ett tag på att bli vegetarian, eller bara äta vegetarisk mat lite oftare. Kanske du har provat en del redan? “Vegetarisk Nybörjarmat – 10 snabba rätter, 10 lättlagade recept och 10 matiga soppor” ger dig en bra start för att testa vidare. 10 recept när det är svårt att få tiden att räcka till, 10 vardagsrecept som underlättar i vardagspusslet och 10 matiga soppor som mättar. Alla recept har en dos mindfulness inbakat så att du kan få in lite lugn i vardagen.

3-i-1: Den här boken är “Vegetarisk vardagsmat”, “Vegetarisk snabbmat” och “Vegetariska soppor” allt i ett, så har du redan köpt de andra tre så har du redan allt du behöver!

E-bok (pdf format) – 69 kr:

AtMerVegetariskt.se